BusinesstipsGründer

Unngå å underprise deg & din business

Har du konkurranse, eller sliter du med å få salg i businessen din? 
Jeg ser så altfor mange selge produktene og tjenestene sine til altfor rimelige priser. Og mitt tips i dag er; Ikke underpris deg og dine varer. 
Jeg skjønner at du ønsker å nå ut til mange mennesker på en og samme tid ved å ha rimelige produkter – tro meg – jeg har vært der selv, men problemet er når du underpriser produktene og tjenestene dine, vil du ikke nå ut til drømmekundene dine.  Faktisk, så vil du ikke nå ut til så veldig mange i det hele tatt; og de du når ut til er gjerne de kundene som ikke prioriterer å investere i flere av dine produkter. Simpelten fordi de er ute etter raske og billige løsninger. 

Å sette en pris på det du selger, er det samme som å sette en pris på hva du selv føler du fortjener for det du har skapt. Har du nok selvtillit rundt produktet ditt? Er du fornøyd med hva du har skapt? Kan du stå for resultatene produktene dine vil gi? 
Eller må du endre på noe, slik at det blir bedre kvalitet? 

For å finne ut hvordan du skal prissette produktene dine, bør du først se på hvem drømmekunden din er. 
Og nei, drømmekunden din er ikke menn og kvinner som bor i Norge, eller alenemødre. En drømmekunde er så mye mer detaljert enn det. 

Du må kjenne drømmekunden din bedre enn han/hun kjenner seg selv – fordi produktet ditt er løsningen på problemet hans/hennes. 
Og hvordan kan du kjenne alle alenemødre i Norge? Det går ikke. 
Når du har funnet ut hvem drømmekunden din er, og du har løsningen for vedkommende, er det mye enklere å sette en pris på produktet/tjenesten din. 

Ser du at verdien for produktet er så utrolig bra for vedkommende, så vil også prisen være betraktelig høyere. Og det gjør ikke noe, fordi drømmekunden din er villig til å betale det for å få løsningen på problemet sitt. 

Vi skal snakke mer om drømmekunder i et annet innlegg. 
Har du noen gang gått på den smellen at du underpriser deg for f.eks familie, venner? Eller hele tiden kjører tilbud og sliter deg fullstendig ut, når du sitter der med høye utgifter, fullt opp med kunder og lite inntjening?

I have been there. Når jeg var ny, og drev SPA Salong ville alle rundt meg få både produkter og tjenester til rimelige penger. Og jeg hadde problemer med å si nei! Tro meg, har lært av de feilene der. Og jeg har lært meg å se hvor verdifullt det jeg gir er. Så jeg håper Du gjør det samme.  

Det er bedre å ha en håndfull med drømmekunder som betaler godt for tjenestene dine. 

1. Du har mer tid til å booke flere kunder / eller jobbe mer
2. Du tjener bedre 
3. Alle blir fornøyde. Fordi drømmekunden din får svarene på problemene sine. 

Jeg ønsker deg en aldeles nydelige dag. Nå skal jeg straks inn i et møte med en kunde som kjøpte et kurs for 8000,- i går. Jeg gleder meg til å følge henne opp – hun er en av mine drømmekunder og sammen får vi det så innmari kjekt! 

Vi snakkes, 
Klem, 
A. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *