BusinesstipsGründer

Planlegging av sosiale medier

Where to start? Det er jo så mange programmer som man kan bruke, og så mange sosiale medier man skal nå ut til. I Get it, det kan være slitsomt og tappe deg for energi til å i det hele tatt gidde å hive deg rundt med det. Men i dag skal jeg dele med deg noen gode tips; du kommer til å nå ut til kundene dine, og du kommer ikke til å slite deg ut.

Hvordan kan du effektiv planlegge dine sosiale medie kanaler?

Coschedule.com kan være løsningen for deg som jobber via mange forskjellige platformer, litt som meg.
Jeg er på instagram, facebook, pinterest, i facebook grupper osv osv. Det er mye for et lite hode, men med ett eneste program kan dette løses. (Dette er ingen reklame, bare ren anbefaling.)

Skal du bare planlegge ett sted av gangen, kan jeg anbefale følgende:

Velg én sosiale medie kanal du vil fokusere på.
Instagram – bruk f.eks planloly.com. Jeg opplever det er enklere å planlegge innleggene på PC-en da det går mye fortere enn på mobilen. Nå bruker jeg også lite mobil-bilder, jeg bruker gjerne bilder som allerede ligger på pc-en, eller som jeg har laget via Canva.com og lastet ned på pc-en. Derfor er planlegging via pc mye enklere.

Facebook – det blir litt som bloggen. Du skriver innlegg, og så sender du de ut på angitte datoer og tidspunkter. Dette kan du faktisk velge på Facebook også, både på business-siden din og i gruppene dine.
Det betyr at du kan planlegge innlegg en uke eller mer frem i tid, og spare masse energi på dette. Anbefales.

Du kan også ha annonser på facebook, betal for synlighet. Men, sett deg inn i hvem du skal nå ut til, og hvordan du skal ordlegge deg i annonsene. Ikke minst hvilke bilder/filmer du skal bruke som treffer idealkunden din.
Det kan f.eks være lurt å kjøre 3 helt like annonser på én gang, med forskjellige måter å formulere seg på, samt forskjellige bilder/filmer. Bare for å se hvem som treffer idealkundene dine best.

Når det er sagt; det er fullt mulig å skape en suksessfull business helt 100% organisk. Det kommer an på hvor effektiv du er, og hvor tydelig brandet ditt er.

Pinterest – det samme gjelder faktisk Pinterest. Du kan bruke blogginnleggene dine, og deretter planlegge dem på pinterest. Evt om du har optinsider du vil markedsføre, eller annet som f.eks podcast episoder, instagraminnlegg, Facebook innlegg etc.

Husk; finn én god planleggingsdag i uken. Jeg pleier å syntes at Søndager er gode dager. Det er rolige dager, mye ekstra tid på kveldene, og det tar bare 2 timer å planlegge en hel uke veldig effektivt.

For at du skal treffe idealkunden din og bruke den sosiale medie kanalen som funker best for deg, anbefaler jeg deg å laste ned brandingheftet – som hjelper deg å bygge et supersterkt brand.
Jeg lover deg du vil finne mange gode tips i heftet. Last ned ved å trykke her.

Håper du finner planlegging som et godt alternativ til markedsføringen på sosiale medier.
Det er tidsbesparende og mindre energikrevende.

Vi høres,

Alice

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *